DETOX DAG 1

Detox Dag 1
13 januari 2015

Vanochtend en vanmiddag had ik nog geen sapjes van de sapwinkel voorhanden en heb ik een smoothie gemaakt met hetgeen ik nog in huis had. Natuurlijk veel te weinig groenten in deze smoothie om hem echt groen te mogen noemen maar goed, op deze manier kon ik toch vandaag van start.

Ochtendritueel:
Glaasje uitgeperste citroen water
Glaasje groene klei
Glaasje Chlorella
Glaasje met sole van keltisch zeezout

Hierna volgende sapje gemaakt

20150113_0956002 sinaasappels
1 grapefruit
1/4 avocado
stukje gember

Zoals ik al beschreven had ben ik niet in het bezit van een slowjuicer dus ik heb de sinaasappel en grapefruit geperst, stukje gember door de knoflookpers en hierna de avocado met de staafmixer er doorheen gemixt. Na het sapje een glaasje water met 1 eetlepel appelazijn. Naast de vele andere voordelen van appelazijn is het in deze erg fijn dat het de bloedsuikerspiegel stabiel houd, wat ik wel kan gebruiken na zo’n zoete fruit smoothie. Dit glaasje heerlijk al kauwend opgedronken. Dit is van groot belang Kauwen zorgt voor speekselaanmaak. In het speeksel zitten enzymen die je nodig hebt voor een goede vertering. Als die hun werk niet kunnen doen heeft dat geen leuke gevolgen voor je spijsvertering. Een opgeblazen buik en vervelende darmgassen kunnen het gevolg zijn. Ook is het speeksel belangrijk voor het reinigen van je gebit. En last but not least kauwen heeft een belangrijke functie in het verzadigingsgevoel. Je lichaam geeft namelijk verzadigingssignalen af als je je eten kauwt.

Tussendoor heb ik lekker veel groene thee gedronken met een stukje verse gember erin. Vandaag was ik vrij van werk en kon dus lekker rustig aan doen. Om 13 uur werd het pakket van sapwinkel bezorgd. Ik was echt heel nieuwsgierig of het echt nog diepgevroren zou zijn aangezien het vannacht toch al op transport gegaan was. En jawel hoor, de sapjes kwamen in een grote doos, keurig verpakt in piepschuim en echt nog heeeel diep bevroren.

20150113_125422De sapjes snel overgebracht naar de vriezer en daar liggen ze dan, klaar voor een weekje detoxen. Ik word gewoon blij van de vrolijke gekleurde flesjes en ben zo enorm benieuwd naar de smaak.
20150113_125636De sapjes waren zo diep gevroren dat ik deze niet voor de middag al kon drinken. Dus maar weer een eigen smoothie gemaakt.

2 sinaasappels20150113_131218
1 grapefruit
1 kiwi
1/4 avocado

De sinaasappels en grapefruit weer geperst en de kiwi en avocado met de staafmixer erdoorheen gemixt. En na de smoothie weer een glas water met 1 eetlepel appelazijn. Ik gebruik de biologische natuur troebele appelazijn.

Vandaag vrij van werk en ik kan het rustig aan doen, ik merk dat ik me niet suffer of slapper voel. Ik heb genoeg energie en stond vanochtend ook al om 8.30 uur vrolijk op, en dat op een vrije dag. Ik merk dat ik, door het 3 dagen pre-detox dieet, alweer zoveel meer energie heb dan de dagen daarvoor.  De key zit hem voor mij echt wel in suiker en snelle koolhydraten.

Mijn andere twee sapjes van de dag waren van sapwinkel

20150113_153109Twisted Beet
Ingrediënten: Rode biet, wortel, gele paprika, komkommer, bleekselderij, broccoli, avocado, citroen en appel.

Dit is wat de Sapwinkel erover verteld:
De gele paprika geeft een twist aan deze rode bietensap en een boost aan vitamine E. De fijne smaak is een verrassing op tong. De 9 ingrediënten geven de sap een verfijnde complexiteit. De avocado maakt de sap vol en zorgt voor de benodigde vetten die de opname van vitaminen en mineralen sterk verbeteren.

Wat ik ervan vond: Ik ben met dit sapje begonnen omdat rode bietjes in een smoothie mij nog nooit zo goed bevallen is. Die geeft de smoothie meestal zo’n enorme grondsmaak. Oke, dit sapje heeft ook wel die grondsmaak maar niet mega overheersend. Ik denk dat de avocado het ernorm afzwakt. Ik vond het sapje lekker van smaak.

Simply Green
Ingrediënten: Bleekselderij, appel, venkel, Romaine-sla, komkommer, citroen, gember en peterselie.

Dit is wat de Sapwinkel erover verteld: Simply Green is een vezelrijke sap en zorgt voor een goede afvoer van je gifstoffen. De 5 hoofd-ingrediënten zijn aangevuld met pittige gember en frisse peterselie. Samen met de Romaine-sla als seizoensingrediënt is het een frisse sap met een warm gevoel.

Wat ik ervan vond: Jeetje dit groene sapje zou eigenlijk geel moeten zijn, het is zo enorm fris van smaak. De citroen en gember overheersen heel erg. Dit is een sapje wat je in de zon op een terras zou moeten kunnen drinken. Of zo lekker na een sauna. Het is echt fris en verkwikkend, ik had hem later op de avond dus dat was juist niet zo het moment voor dit sapje. Ik ben echt aangenaam verrast van deze smaakexplosie. Gelukkig proef je helemaal niets terug van de sla, want dat is me ooit eens heel slecht bevallen in een groene smoothie.

Al met al een hele positieve eerste dag! Lekker op tijd mijn bedje in. Morgen een dag detoxen en werken, kijken hoe dat bevalt.

