Suiker en glutenvrije brownie met chocolade fudge

Ingrediënten voor de brownie

  • 250 gram Medjool dadels of gedroogde dadels (laat ze dan eerst 6 uur weken in water)
  • 100 gram amandelmeel
  • 75 gram cacao, ik ben altijd voorstander van rauwe cacao maar omdat deze cacao niet koud verwerkt wordt kan je gewoon de normale cacao uit de natuurwinkel nemen.
  • 2 eieren
  • 200 gram gesmolten kokosolie
  • snuf Keltisch zeezout
  • 2 theelepel wijnsteenbakpoeder
  • 100 gram geraspte courgette, ik hoor je denken: “groenten in een brownie?”. Ja, courgette geeft en beetje sponsachtige structuur aan de brownie en je proeft er echt helemaal niets van.

Ingrediënten voor de chocolade fudge

  • 125 gram Medjool dadels of gedroogde dadels (laat ze dan eerst 6 uur weken in water)
  • 100 ml rijstslagroom, deze koop ik bij Ekoplaza. Maar je kan ook sojaslagroom nemen natuurlijk
  • 50 gram cacao
  • 75 gram kokosolie
  • 1 theelepel
  • Koffiearoma van het merk Cook, ik koop deze ook bij Ekoplaza

IMG_4644

Bereidingswijze brownie

  • Verwarm de oven voor op 180 graden
  • Doe de eieren, dadels en de gesmolten kokosolie in een keukenmachine en mix totdat er een gladde massa ontstaat.
  • Voeg het amandelmeel, cacao, zout en wijnsteenbakpoeder toe en laat het geheel goed mixen.
  • Doe het beslag (wat al vrij solide is) in een grote kom en roer de geraspte courgette erdoorheen.
  • Vet een kleine ovenschaal in met olie en bekleed deze met bakpapier
  • Doe het beslag in de ovenschaal en verdeel het gelijkmatig
  • Zet de brownie 30 minuten in de oven, ik doe er na 15 min een stuk aluminium folie over anders verbrand de bovenkant. Maar dat moet je zelf even in de gaten houden.
  • Na 30 minuten laat je de brownie eerst afkoelen in de oven met het deurtje op een kiertje. Laat de brownie in de bakvorm zitten. De fudge komt er straks eerst overheen, alvorens je het uit de bakvorm haalt.

Bereidingswijze chocolade fudge toppingIMG_4647

  • Hak de dadels in een keukenmachine
  • Voeg de gesmolten koksolie, rijstslagroom, cacao en koffiearoma toe aan de dadels en laat het geheel een paar minuten draaien in de keukenmachine
  • Verdeel de chocolade fudge over de brownie
  • Zet het 1 uur in de koelkast om op te stijven
 
 
NOTE: Ik kreeg een aantal reacties op dit recept, dat het 1 op 1 het recept van de brownie van de site  Voedzo zou zijn. Ik heb het recept van een vriendin en zelf niet van Voedzo, maar ik heb het even naast elkaar gelegd en het lijkt er (op de rijstslagroom na) wel heel erg veel op.  Daar ik niet met andermans veren wil strijken vind ik het fair om hun recept hier wel te vernoemen. Ik ben zelf een groot fan van de Voedzo website.  Mijn recept zal hoogstwaarschijnlijk hier zijn oorsprong gevonden hebben. Zie hier voor de brownie van Voedzo.
 
