In bad met Epsom

Doordat we meer toxines binnenkrijgen zijn wij in het westen grootverbruikers van het mineraal magnesium. We krijgen meer toxines binnen door eten van suiker en veel koolhydraten maar ook door stress. We krijgen minder binnen met voeding omdat de bodem verarmd.  In een supplement (tablet) neemt je lijf magnesium moeilijk op. Een huidgel of door toevoeging in een bad is een betere optie.

Magnesium is het ontspanningsmineraal maar daarnaast ontzettend belangrijk voor de prikkelgeleiding van de zenuwen en de opbouw van botten. Bij botten denken we vaak aan calcium maar het is juist vaak de magnesium die we missen. Daarnaast zijn er nog zo’n 400 functies van magnesium in het lichaam.

Onder andere:

  • bindt serotonine, zodat het in de hersenen gebruikt kan worden. Serotonine zorgt voor een goed humeur en positieve stemming
  • een tekort wordt geassocieerd met ADHD en depressie
  • draagt bij aan een gezond hartritme en een goede bloeddruk
  • maakt de cellen gevoeliger voor insuline en gaat zo insulineresistentie tegen
  • ontspant spieren
  • verbetert de zuurstofopname
  • verbetert de opname van voedingsstoffen
  • voorkomt en vermindert migraine.

Je kunt een magnesiumtekort herkennen aan één of meer van de volgende symptomen:

  • hartkloppingen
  • Kramp, spierpijn
  • duizelingen
  • prikkelbaarheid/ wispelturigheid/ nerveuze uitbarstingen
  • snel en chronisch vermoeid, futloos
  • Hoofdpijn en/of migraine
  • koude voeten
  • een gestrest of onrustig gevoel
  • Slap gevoel
  • Hyperactiviteit bij kinderen
  • Laag bloedsuikergehalte

Dit zijn veelvoorkomende symptomen, wat niet wil zeggen dat je altijd een tekort hebt bij deze klachten.

Let op: Magnesium is giftig voor mensen met nierproblemen of stoornissen in de prikkelgeleiding tussen hartboezem en hartkamer. In andere gevallen dan deze is magnesium veilig. Waarschijnlijk veroorzaken hoge doses opvliegers, dorst, lage bloeddruk, heel soms verlies van de reflexen.

IMG_4495Epsom, ofwel Magnesiumsulfaat is een zout wat geurloos en schuimloos is. Voeg geen badschuim of –olie toe aan je bad met epsomzout. Dat vermindert de opname . Je kunt er wel een paar druppels essentiële olie voor een lekker geurtje aan toevoegen. Doe twee tot vier grote mokken (ongeveer 500-1000 gram) Epsom zout in je bad en roer het goed door, zodat het oplost. Blijf minimaal 20 minuten in het bad liggen. Was daarna pas je haren en degelijke. Heb je geen bad? Gebruik het zout dan als voetbad. Gebruik een halve tot een hele  kop in een teiltje warm water. Ook via de voetzolen neem je goed magnesium en de zwavel op. Blijf minimaal 20 minuten zitten.

Gebruik 2x per week een bad of 3x per week een voetenbad om aan je magnesiumbehoefte te voldoen.

Een tekort aan magnesium kan leiden tot diverse gezondheidsproblemen zoals (chronisch) stress, depressies, hart- en vaatziekte, osteoporose, verstoorde bloeddruk, hoofdpijnen, verkrampte spieren en huidproblemen (psoriasis, acne, eczeem). 70% van de mensen in de Westerse wereld heeft een (groot) tekort aan magnesium.

Check je lichaam op wondjes voordat je een epsomzoutbad neemt, want het zout prikt anders enorm. Na een bad met epsomzout ben je heerlijk ontspannen en slaap je lekker diep.

Ik kies zelf voor suplementie van magnesium middels badzout of magnesiumolie op de huid. Je kan natuurlijk ook door voeding je magnesium level opkrikken.  Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium:

  • cacao
  • volkoren/meergranenbrood
  • tarwezemelen
  • sojaproducten
  • noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten)
  • pinda’s
  • bonen
  • granen
  • zonnebloempitten en sesamzaad
  • roggebrood
  • donkere bananen
  • risotto en zilvervliesrijst
  • spinazie
  • ananas
  • pompoenpitten
  • makreel
  • krab
  • heilbot
  • pruimen

volg mij op imagesimages

Advertenties