Amandelmelk

Amandelmelk maken is ontzettend makkelijk en lekker. Amandelmelk is een prima alternatief voor mensen met een lactose intolerantie of geen koemelk drinken.  Amandelmelk heeft een lekkere romige notige smaak. Het voordeel van het zelf maken is dat je de smaak naar wens kunt aanpassen door bijvoorbeeld zoetmiddelen of andere ingrediënten toe te voegen.

Amandelmelk heeft veel gezondheidsvoordelen, het is namelijk rijk aan vitaminen en mineralen, vooral de vitaminen B1,B2,B6 en E. Daarnaast bevat het een hoog gehalte aan calcium, ijzer, fosfor, kalium, magnesium, selenium en chroom en is het een goede bron van vetten (omega 6) en proteïnen.  Een glaasje amandelmelk is dus geen dorstlesser maar een volledige maaltijd.  Je bloedsuikerspiegel word er stabieler door en het werkt cholesterol verlagend, alleen maar voordelen dus!

amandelmelk

Recept Amandelmelk

Voor een halve liter amandelmelk heb je nodig:
1 kopje geweekte amandelen
2 kopjes water
Zoetmiddel
snufje keltisch zeezout

Bereiding:
De amandelen leg je de avond van te voren in de week, ze worden zo wat zachter en het eventuele blauwzuur wat amandelen kunnen bevatten (slecht voor de nieren) word opgelost. Je voegt de amandelen en het water samen in de blender en voegt er naar wens een zoetmiddel aan toe. Bijvoorbeeld honing, stevia, palmsuiker of agavesiroop. Je laat de blender vervolgens een minuutje draaien tot alles goed vermalen en gemengd is. Alles even door de zeef.

Met de pulp die ontstaat van het maken van amandelmelk maak je lekkere amandelkoekjes

https://karinsfoodblog.wordpress.com/2013/03/29/amandelkoekjes-2/

Variaties

Met zuidvruchten: Je kunt ook nog een handje vol geweekte rozijnen of dadels toevoegen voor wat extra smaak.
De amandelmelk is ongeveer 5 dagen houdbaar in de koelkast

Toepassingen

Je kunt amandelmelk gebruiken  als melkvervanger bijvoorbeeld om pannenkoeken mee te maken, door de havermoutpap of muesli heen, als ingrediënt van je smoothie of door je omelet.

Voedingswaarde Amandelen

De voedingswaarde van amandelen per 100 gram is als volgt:
Energie: 583 Kcal
Ewit: 19,5 g
Koolhydraten: 6,2 g
Suikers: 3,1 G
Vet 52,0 G
Verzadigd 3,8 g
Enkelvoudig onverzadigd vet: 12,0 g
Meervoudig onverzadigd vert: 0,0 mg
Cholesterol: 10,6 g

Vitamine A  0,02mg
Vitamine B1 0,22mg
Vitamine B2 0,60mg
Vitamine B6 0,06 mg
Vitamine B11 30 ug
Vitamine B12 0,00 ug
Vitamine C 0,0 mg
Vitamine D 0 ug

Natrium 5mg
Kalium 850 mg
Calcium 250 mg
Fosfor 450 mg
IJzer 4 mg
Magnesium 150 mg
Koper    0,80 mg
Zink 2,10 mg

Advertenties